Projekt
współfinansowany przez Unię Europejską Funduszu Społecznego
WND-POKL.03.03.04-00-043/10
Sprawozdanie z wycieczki na Uniwersytet Wrocławski
18.11.2011 r. odbyła się wycieczka do
Wrocławia zorganizowana przez Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowaniu
Środowiska Uniwersytetu Wrocławskiego
dla uczniów naszej szkoły uczestniczących w
projekcie pt. „Projekt Ekologia – innowacyjny, interdyscyplinarny
program nauczania przedmiotów matematyczno – przyrodniczych metodą
projektu”. W wycieczce uczestniczyło
37 uczniów z klas VI - VI.
Od czego zaczęliśmy...
Przyjechaliśmy wcześniej niż było zaplanowane.
Jedna z pracownic Uniwersytetu zabrała nas do Muzeum Geologii i
opowiedziała, jak powstał bursztyn, skamieniałość, która powstała z
żywicy. W bursztynie jest 8% kwasu bursztynowego. Dowiedzieliśmy
się, dlaczego w Bałtyku znajduje się bursztyn? A mianowicie dlatego,
że
w Fenoskanii, lądzie leżącym u wybrzeży Bałtyku rosły sosny, drzewa
wytwarzające dużo żywicy. Morze wówczas zabierało osady do tzw.
delty. W tych osadach znajdował się również dzisiejszy bursztyn,
którego ludzie poszukują na brzegach lub w głębszych rejonach wód
Bałtyku.
Kolejnym problemem do rozwiązania była odpowiedź na
pytanie : Dlaczego drzewa wytwarzają żywicę? Otóż dlatego, że żywica
pełni podobną rolę, jak dla nas strupek, gdy się skaleczymy- czyli
osłania ‘’zranienia’’ na drzewie.
Po pobycie w muzeum udaliśmy się na piętro
wyżej na zajęcia o wodzie pt. „ Woda – największy skarb”.
Podzieliliśmy się na siedem grup. Na początku każda grupa
rozwiązywała quiz. Naszym zadaniem było ustalenie, ile wody potrzeba
do wyprodukowania różnych produktów m.in. kromki chleba, kilograma
cukru, jednego jabłka itp. Później badaliśmy odczyny różnych
roztworów: wody wodociągowej, wody z mydłem w kostce, wody z
mydłem
w płynie, wody z proszkiem do pieczenia, sokiem z cytryny, coli,
mleka, octu oraz soku owocowego. Wyniki zapisywaliśmy w karcie
pracy. Dowiedzieliśmy się, że woda i mleko mają odczyn obojętny, sok
z owocowy, cola, sok z cytryny mają odczyn kwaśny a wodne roztwory
mydła i proszku do pieczenia są zasadowe. Kolejnym etapem zajęć była
prezentacja multimedialna na temat występowania wody na świecie i
jak ludzie radzą sobie z jej brakiem.
Otóż zainstalowane są systemy nawadniające – to
tradycyjny system nawadniania pól. W niektórych krajach,
np. w Afryce, trzeba przemierzać wiele kilometrów, aby dostać się do
jedynej studni i zaczerpnąć wodę, która służy do mycia, picia i do
wielu innych czynności domowych.
Do czego nam to posłużyło? Sądzę, że wszyscy
uświadomili sobie, że wodę jednak należy oszczędzać. To, co
zobaczyliśmy było naprawdę straszne.
A następnie...
Następnie udaliśmy się do innej sali, w
której pani geolog opowiedziała nam o skamieniałościach.
Dowiedzieliśmy się o erach, takich jak: paleozoik, i mezozoik, w
których żyły ciekawe organizmy. Te, które poznaliśmy to:
ramienionogi, liliowce, jeżowce, koralowce, amonity, łodzikowate o
prostym szkielecie, graptolity, trylobity. Mieliśmy okazję zobaczyć
prawdziwe skamieniałości sprzed 40 mln lat. Później rozpoznawaliśmy
skamieniałości i wypełnialiśmy kartę pracy.
A na koniec…
JEDLIŚMY PIEROGI!!!
Katarzyna Naglik ,
kl. VIc
|