Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1
Szkoła Podstawowa nr 8 im. gen. Karola Rolow Miałowskiego

Przedszkole Miejskie nr 1
w Oławie

strona główna

BIP

Kalendarz roku szkolnego 2011/2012

kontakt

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Funduszu Społecznego
WND-POKL.03.03.04-00-043/10

 

Sprawozdanie z wycieczki na Uniwersytet Wrocławski

   18.11.2011 r. odbyła się wycieczka do Wrocławia zorganizowana przez  Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowaniu Środowiska Uniwersytetu Wrocławskiego dla uczniów naszej szkoły uczestniczących  w projekcie pt. „Projekt Ekologia – innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania przedmiotów matematyczno – przyrodniczych metodą projektu”. W wycieczce uczestniczyło
37 uczniów z klas VI - VI.

Od czego zaczęliśmy...

     Przyjechaliśmy wcześniej niż było zaplanowane. Jedna z pracownic Uniwersytetu zabrała nas do Muzeum Geologii i opowiedziała, jak powstał bursztyn, skamieniałość, która powstała z żywicy. W bursztynie jest 8% kwasu bursztynowego. Dowiedzieliśmy się, dlaczego w Bałtyku znajduje się bursztyn? A mianowicie dlatego, że
w Fenoskanii,  lądzie leżącym u wybrzeży Bałtyku rosły sosny, drzewa wytwarzające dużo żywicy. Morze wówczas zabierało osady   do tzw. delty. W tych osadach znajdował się również dzisiejszy bursztyn, którego ludzie poszukują na brzegach lub w głębszych rejonach wód Bałtyku.

Kolejnym  problemem do rozwiązania była odpowiedź na pytanie : Dlaczego drzewa wytwarzają żywicę? Otóż dlatego, że żywica pełni podobną rolę, jak dla nas  strupek, gdy się skaleczymy- czyli osłania  ‘’zranienia’’ na drzewie.

        Po pobycie w muzeum  udaliśmy się na piętro  wyżej na zajęcia o wodzie pt.  „ Woda – największy skarb”. Podzieliliśmy się na siedem grup. Na początku każda grupa rozwiązywała quiz. Naszym zadaniem było ustalenie, ile wody potrzeba do wyprodukowania  różnych produktów m.in. kromki chleba, kilograma cukru, jednego jabłka itp.  Później badaliśmy odczyny różnych roztworów: wody wodociągowej, wody z mydłem w kostce, wody z mydłem  
w płynie, wody z proszkiem do pieczenia, sokiem z cytryny, coli, mleka, octu oraz soku owocowego.  Wyniki zapisywaliśmy w karcie pracy. Dowiedzieliśmy się, że woda i mleko mają odczyn obojętny, sok z owocowy, cola, sok z cytryny mają odczyn kwaśny a wodne roztwory mydła i proszku do pieczenia są zasadowe. Kolejnym etapem zajęć była prezentacja multimedialna na temat występowania wody na świecie i jak ludzie radzą sobie z jej brakiem.

Otóż zainstalowane są systemy nawadniające – to tradycyjny system nawadniania pól.  W niektórych krajach,
np. w Afryce, trzeba przemierzać wiele kilometrów, aby dostać się do jedynej studni i zaczerpnąć wodę, która służy do mycia, picia i do wielu innych czynności domowych.

        Do czego nam to posłużyło? Sądzę, że wszyscy uświadomili sobie, że wodę jednak należy oszczędzać.  To, co zobaczyliśmy było naprawdę straszne.

A następnie...

        Następnie udaliśmy się do innej sali, w której pani geolog opowiedziała nam   o skamieniałościach. Dowiedzieliśmy się o erach, takich jak: paleozoik, i mezozoik,  w których żyły ciekawe organizmy. Te, które poznaliśmy to: ramienionogi, liliowce, jeżowce, koralowce, amonity, łodzikowate o prostym szkielecie, graptolity, trylobity. Mieliśmy okazję zobaczyć prawdziwe skamieniałości  sprzed 40 mln lat. Później rozpoznawaliśmy skamieniałości i wypełnialiśmy  kartę pracy.

A na koniec…

JEDLIŚMY PIEROGI!!! 

Katarzyna Naglik , kl. VIc